Tasik Oasis ditengah Padang Pasir di Peru

shares |

Hanya 8 km dari bandar Ica, di selatan Peru, terletak oasis padang pasir yang indah Huacachina.

Dibina di sekitar tasik semula jadi kecil dan dikelilingi oleh bukit-bukit pasir besar yang beberapa ratus kaki tinggi, Huacachina kelihatan jauh di luar Sahara, tetapi pada hakikatnya hanya satu jam dari pantai Pasifik.


Huacachina telah lama menjadi destinasi pelancongan untuk keluarga tempatan kaya dari bandar berhampiran di Ica, dan akhir-akhir ini menjadi destinasi utama untuk sandborders yang mengembara dari seluruh dunia untuk mendaki puncak.

Oasis ini pada asasnya koleksi resort dan restoran di sekitar lagun biru-hijau dikelilingi oleh bukit-bukit pasir yang besar, dengan penduduk tetap sekitar 100 orang, yang bergantung sepenuhnya kepada pelancongan.


Penempatan ini berkembang di tahun 1940-an dan 1950-an sebagai percutian untuk golongan elit Peru dan mula terkenal melalui kempen promosi pelancongan di tahun 1990-an.

Hari ini ia adalah syurga pengembara dan tujuan utama bagi Luncur Pasir dan tunggangan dunebuggy. Tetapi pelancongan adalah tertumpu di lagun.


Penggunaan air bawah tanah telah menyebabkan paras air lagun Huacachina surut mendadak. Untuk beberapa tahun yang lalu, lagun terpaksa diambil dari sumber-sumber air lain untuk mengelakkannya daripada pengeringan.


Dipanggil "Oasis of America," Huacachina adalah salah satu daripada beberapa oasis yang tinggal semula jadi di Utara dan Selatan Amerika. -dairishare

Related Posts