Selfie Menyusu bukan budaya Orang Melayu Islam

shares |


Sekarang ini terdapat trend baru yang agak memalukan, tapi ianya hanya melibatkan kaum ibu-ibu yang mempunyai anak kecik yang masih menyusu badan sahaja. Iyeeee… Sedih zaman sekarang ni, bila makin moden tapi makin bangang pulak rakyat kita. Konon nak tunjuk yang dorang ni berfikiran terbuka lah sampai rasa malu pun dah tak dak.

Ini isu kaum ibu-ibu yang menyokong kempen ‘menetek’ anak-anak mereka di tempat awam tanpa segan silu. Sesuai ke itu dipanggil hak-hak ibu menyusu?? Atau pun lebih sesuai dipanggil ibu-ibu tak tahu malu, yang nak menunjuk kata dorang ‘menetek’ anak dorang.

Lebih dahsyat jenis tak tahu malu habis meter… Sudah la ‘menetek’ kat tempat awam, lepas tu selfie pulak siap muatnaik kat laman sosial. Habis semua orang tengok. Eshhhhh tak malunyerrr… Macam tu ke budaya orang Melayu?? Dalam Islam ajar macam tu ker??

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rohani Abdul Karim juga turut tidak bersetuju dan menegur tindakan bangang ibu-ibu sekarang ini. Menyusu susu badan memang lah baik tapi perlu ke di tempat awam??


Sebagai seorang wanita dan juga ibu, mana rasa malu korang?? Sepatutnya perbuatan yang dianggap peribadi dan berkemungkinan boleh menimbulkan rasa tidak selesa bagi orang lain yang melihat, wajar diselindung.

Itu satu hal. Satu hal lagi jenis pemikiran cetek. Tak payah la nak 'show off' sangat yang korang boleh ‘menetek’ dekat laman sosial tu. Berdosa tahu tak?? Walaupun korang tutup aurat dan tak nampak pun korang punya tete* tapi eshhhhhhh tak payah la. Malu laaaaa sikitttt!!

"Setiap perbuatan mempunyai tatasusila dan budaya yang harus kita jaga," katanya.

Kita ni orang Islam, perkara peribadi jangan di kongsi kat semua orang. Padahal ada je tempat untuk ‘menetek’ disediakan. Tak payah la nak ikut artis yang pangkat pendidikan takat pangkat tah lulus ke tak SPM tu, berkempen konon ‘menetek’ hak ibu-ibu. Kalau artis tu spesis tak tahu malu dan takde maruah biarkan je dia, buat apa nak gadai maruah demi artis bodoh tu??

Lebih memalukan ada yang sampai bergaduh di laman sosial semuanya gara-gara pengaruh artis bodoh tu. Yang buat kempen tu pun satu hal, memang takde kemaluan ke?? Takde maruah ea?? Malu sikit kita ni orang Islam bukannya kafir barat.. Kalau nak ikut barat kempen bogel pun dorang halalkan.

Related Posts